tirsdag den 9. april 2013

En slags bestilling på et babytæppe

Designfasen. Sorterer firkanter og flytter rundt. 
En af mine seneste kreationer var til en kollegas nyfødte datter. Hun er en længe ventet lille pige og skulle derfor have noget meget piget. Jeg begyndte i Januar, hvor der både på Instagram og kreablogs var forberedelse på valentinstæpper og flagranker. Det blev jeg stærkt inspireret af.

Jeg planlagde derfor et hjerte af små lapper. Jeg brugte alle de mest pigede rester jeg kunne finde i restekassen og i stofskabet. Jeg har nemlig ikke overflod af stof i røde nuancer. Jeg købte også en enkelt fat quarter eller to for at være sikker på at jeg havde nok i de rette farver.
Når jeg planlægger mønster bruger jeg tit et fleecetæppe, som jeg hænger på reolen i et par buksebøjler. Det er nemt at sætte op og pille ned og rulle sammen når man har brug for plads. Fleecen holder også godt fast i stoffet, så ved små projekter behøver jeg ikke bruge nåle.
Forside quilt
I dette tilfælde var mit projekt så lille at jeg bare lagde det på gulvet og rullede det ud når jeg skulle bruge det.

Mange af mine rester har jeg fået ved et reste-fejl-køb hos Blueberry Park, som selv designer og trykker mønstre.
Jeg troede jeg havde bestilt alle farver, pånær lyserød og rød. Hun troede jeg havde bestilt primært lyserød og rød. Det var held i uheld når jeg nu havde brug for dem alligevel. Det gjorde jo også bare at jeg kunne bestille en restepakke til, i de rigtige farver ;)
Udenom hjertet ville jeg lave striber. Det blev med lidt orange og rødt og så en masse kraftigt pink. Hjertet er ikke helt så tydeligt i kanten her. Jeg skulle nok have valgt en lysere hjertespids.

Montering af bagside.

Bagsiden blev det tykkeste og lækreste fleece jeg kunne finde. Jeg køber det i Speich Design i Lyngby. Denne gang var jeg dog ikke så heldig med klipningen. Jeg forsøger at lade være med at købe mere end jeg har brug for denne gang, normalt kommer jeg nemt til at købe for meget i frygt for at have for lidt. Jeg kunne lige få plads på fleecen til forsiden, men det var på et hængede hår. Jeg havde købt 80 cm og tæppet var 78 cm. Det var bagsiden også på det smalleste sted. Men puuuh det gik.
Quiltning
Jeg fæstner bagsiden på forsiden med spraylim. Nogle gange bruger jeg sikkehedsnåle, men jeg synes spray-lim er nemmest. Det vaskes ud ved første vask og er dejlig nemt at bruge. Omend lidt dyrt i længden. Selve quiltningen blev omkring hjertet i lige linjer der fulgte syningen. Det gør at hjertet popper lidt ud når det bliver vasket og tørret.

Kantebåndet blev lavet af alle det jeg havde tilovers af de ensfarvede stoffer som pink, orange og rød. Jeg havde skåret for meget til selve tæppet og det skal jo ikke gå til spilde. Jeg ville også have quiltet babyens navn, men lod være da jeg var lidt for usikker på den norske stavemåde af et knapt så brugt navn.
Babylegetøj
Jeg havde også klippet for mange firkanter til hjertet i midten. Så i stedet for at de ryger ind i min evigt voksende restekasse(r) brugte jeg dem til at sy lidt babylegetøj. De to rangler har små klokker indeni. Det gode ved den slags legetøj er, at det bare kan smides i vaskemaskinen og tørretumbleren med ens tøj. Det var jeg selv ret glad for da min søn var en lille savlende bebs.

Min kollegas baby har allerede prøvet legetøjet og godkendt det. Moderen har også godkendt tæppet. Det er altid rart at give hjemmelavede gaver, der bliver værdsat. :)

Jeg glemte som sædvanligt at tage et billede af det færdige tæppe, men det kan være jeg kan lokke min kollega til at tage et billede af tæppet i brug.
/Emma



8 kommentarer:

  1. Jaah, jeg kan se mit yndlings bambistof :D

    Godt at hun (eller de) blev glad(e).

    SvarSlet
  2. Hehe Ja dit stof :) se hvad jeg fandt på etsy http://www.etsy.com/listing/123169930/only-one-tiny-pink-deer-coin-pouch?ref=shop_home_active

    Jeg er også lettet over de blev glade, men jeg havde en køber i baghånden hvis nu jeg havde ramt helt forbi min kollegas smag. :)

    SvarSlet
  3. Næææh!

    Var det fra stof 2000, eller et andet sted?

    SvarSlet
  4. Nej jeg købte det på Etsy for nogle år siden, i en pakke med japansk stof med hjorte på fra hende her: http://www.etsy.com/people/beautifulwork?ref=pr_profile
    Jeg ved ikke helt hvad stoffet hed, men i dag søgte jeg bare på deer fabric pink og så kom pungen frem lidt nede i søgningen. :)

    SvarSlet
  5. Ih, Emma! Du giver jo nærmest en lyst til at få et barn, så man måske kan få sådan et fint tæppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. åh det kan være jeg kan bestikkes ;) Ellers er det korrekt antaget at man som medlem af denne gruppe er tvangsindlagt til hjemmelavede babygaver, såfremt, men ikke kun når, man reproducerer ;)

      Slet